De GGD heeft de casusdefinitie aangepast. De link met een bevestigde patiënt of terugkeer uit een regio met wijdverspreide transmissie is losgelaten.

Er worden buiten het ziekenhuis alleen nog personen met een verhoogde kans op ernstig beloop getest wanneer zij een ernstig ziektebeeld ontwikkelen, gepaard gaande met koorts EN respiratoire symptomen (hoesten of dyspnoe).

Andere mensen worden niet meer getest.
Ook niet als zij uit een gebied komen met wijdverbreide transmissie of contact hebben gehad met een patiënt met COVID-19.
Zij moeten direct bij het ontstaan van klachten thuisblijven en uitzieken. Net zoals alle Nederlanders.
Contactonderzoek van de GGD zal zich ook vooral richten op de groepen kwetsbare patiënten.

Heeft u klachten van hoesten of koorts, ga dan niet naar je huisarts, de huisartsenpost of de Eerste Hulp toe vanwege mogelijk besmettingsgevaar. Kijk voor meer informatie

Neem pas telefonisch contact op met uw huisarts, de huisartsenpost of de lokale GGD als u onderstaande vragen écht met JA kunt beantwoorden:

• Ik heb koorts, ik hoest en ik ben kortademig.

• De klachten zijn van dusdanige ernst dat behandeling direct noodzakelijk is.

óf

• U behoort tot een risicogroep. (die ook in aanmerking komt voor de jaarlijkse griepvaccinatie)

De huisarts overlegt indien nodig met de GGD of verder onderzoek nodig is.

Houd er rekening mee dat de wachttijden aan de telefoon bij de huisarts en huisartsenpost momenteel langer zijn dan u gewend bent.

op: www.rivm.nl of www.ggdhvb.nl Hier vindt u de meest recente informatie en antwoord op heel veel vragen.

Dokter F. Raaijmakers
Dokter C. de Jager